top-rope, azaz felsőbiztosításos sziklamászás

Tanácsok top-rope (felsőbiztosításos) sziklamászáshoz

Posted on Posted in Cikkek

Végre itt a tavasz, most már itthon is lehet a szabadban sziklát mászni! Sokan preferáljátok a top-rope-os, felsőbiztosításos, oroszozós és ki tudja még milyen nevekkel illetett mászóstílust. Magyarországon ezen stílus népszerűbb, mint az előremászás, hiszen kis hazánkban elég gyakori a nem megfelelően kiépített mászóút, ahol a nittelés nem feltétlenül elegendően sűrű ahhoz, hogy esés esetén ne a földön landolj. Szerencsére javuló a tendencia, sok útépítő jár nyugaton, Horvátországban és látják ott hogyan csinálják a biztonságos nittelést.

A top-rope mászásról annyit kell tudni, hogy a mászó felülről kapja a kötelet, amely a felső standpontokon van átvezetve, így a leesés mértéke gyakorlatilag nulla.

A top-rope mászáshoz van egy-két mászóetikai ajánlás, ill. sportszakmai szemszögből is érdemes megfogadni néhány jótanácsot.

Mászóetika top-rope mászáshoz

  1. Csak olyan helyen mássz top-rope-pal, ahol a helyi mászóetika ezt megengedi. Pl. Bajóton, az Öreg-kőnél kifejezetten kérik ezen mászóstílus mellőzését.
  2. Ha többen is másztok ezzel a módszerrel, lehetőség szerint rakj a standba saját csavaros karabiner(eke)t, hogy a kötéllel ne súroljátok a beépített standkarikát, standkarabinert. Így meg tudjátok óvni a stand állagát, hiszen a sok top-rope mászástól a standkarikák bemaródnak, teherbírásuk jelentősen csökken, cseréjük pedig bonyolult és drága. Vigyázzunk rájuk!
  3. Addig tartsátok a kötelet a standban, amíg másztok! Ha befejeztétek a mászást, szünetet tartotok, illik az utat felszabadítani és másokat odaengedni.

Az igazi métely :-D Top-rope-osok tömkelegeSajnos még ma is vannak, akik nem kedvelik, sőt elvetik, megvetik a felsőbiztosításos mászást, ami elég butaság. Ez nem métely, nyugodtan mássz így (természetesen a fenti három pont betartásával), ha ehhez van kedved! Egyrészt ha ez Téged így is szórakoztat, akkor más véleménye nem releváns. 🙂 Ráadásul a top-rope mászás sokszor kulcs lehet a magasabb szintű utak megmászásához! Gyerekekkel, bizonytalanabb párral is így érdemes megszerettetni a sziklamászást!

Néhány sportszakmai tanács a top-rope-hoz

  • A top-rope mászásnak mint edzésmódszernek is meg van a szerepe: Ilyenkor a pszichés terhelést kikapcsoljuk, sokkal jobban tudsz figyelni a mászótechnikára. Top-rope-pal precízen be tudsz gyakorolni egy-egy mászómozdulatot. Nincs nagy esés, nincs félelem, nem kell sokat visszamásznod.
  • Érdemes úgy másznod, hogy a biztosítóember nagyon kicsi “lazát” hagy a kötélen! Fontos, hogy saját erődből mássz, a biztosítóember ne vontasson, mert ha folyamatosan érzed a kötél tartását a beülődön, egyrészt később elölmászáskor diszkomfort érzést fog okozni, amikor ezt nem érzed, másrészt ha fentről tartanak, az egyensúlyod is elromlik, mert valójában a kötél tart balanszban. Szóval mássz szabadon, ha kicsit laza a kötél, akkor sem tudsz 20-30cm-nél többet esni. Leginkább akkor érdemes behúzatni magadat, ha pihenni szeretnél!
  • A bekötözködés lehet két szembe fordított csavaros karabinerrel, így gyorsabban tudtok mászót cserélni!
  • Ha erő-állóképességi edzésre használod a top-rope mászást, érdemes figyelned, hol lennének elölmászásban az akasztási pontok. Érdemes a nitteket “megpacsizni”, így biztosan az eredeti útban haladsz és érzed azt is, hogy esetleg az utat elölben is meg tudnád-e mászni.
  • Próbáld ki, milyen lefelé is mászni! Nagyon jól meg lehet ismerni egy-egy utat, ha lefelé is mászol benne. Ilyenkor ráadásul más izmaid dolgoznak, mint felfelé menetben, így kiváló arra is, hogy ne legyen egysíkú az edzésed!
  • Ha egy út jól megy top-rope-ban, próbáld meg előre is kimászni! A pszichés terhelést visszakapcsolod, ugyanakkor tudod, ha top-rope-ban sikerült megmásznod, akkor elölmászáskor sem lehet bajod! Csináld! Ez lesz az igazi siker!

Remélem hasznát veszed a tanácsoknak! Nagyon jó mászást kívánok!