A falmászás és sziklamászás hatékonysága a precíz lépésen múlik

5 trükk, amivel hatékonyabb leszel a falon

Posted on Posted in Cikkek, Tippek-trükkök

A sziklamászás és a falmászás a koncentrálás sportja. Kezdőként sokan elkövetik azt a hibát, hogy az alkar bedurranását kizárólag az izomgyengeség számlájára írják. Van azonban néhány apró trükk, amivel csökkentheted és késleltetheted a fránya izomkimerülést.

Az öt trükk:

  1. Ha nem érsz el egy fogást, mindig nézd meg hova tudsz fellépni!
    Ilyenkor az esetek döntő többségében (jellemzően a max. 6a/6a+ = VI+/VII- nehézségű utakban) érdemes megnézned, hova tudsz fellépni! Nagyon gyakran azért nem tudod felfelé tolni magad a lábaddal, mert a nyúló kézzel ellentétes láb teljesen nyújtva van. Nézd meg, hova tudsz továbblépni a kinyújtott lábaddal, és utána eléred a következő fogást is!
  2. Nézd a lábadat, amikor lépsz!
    Rendkívül sok energiát tudsz megspórolni, ha a tekinteteddel követed a lábfejedet addig, amíg precízen el nem helyezed a lépésen. Ha nem nézed lépésedet, csak kapirgálsz a falon a lábaddal, addig folyamatosan többletterhelés éri a karodat, azaz fárad.
  3. Nyújtsd ki a karodat!
    Törekedj a nyújtott karra!A csípő beforgatásával lehetővé teszed a tartó kéz kinyújtását. Ha a könyököd egyenes, a karod jóval kevesebb munkát végez, hiszen a bicepsz ilyenkor nem feszül (nagyképű kifejezéssel élve: nincs kontrakcióban), így a karod kevesebb energiát fogyaszt. Meredekebb falon inkább hajlítsd a térdedet, esetleg vidd lejjebb a súlypontodat, így segítheted kar kinyújtását.
  4. Lépj hangtalanul!
    Ezt a trükköt leginkább mászóteremben lehet alkalmazni. Próbálj olyan halkan lépni, akár egy macska! Ha törekszel a hangtalanságra, tudatosabban használod a lábadat, figyeled a mozgását, ezáltal a lépéseid sokkal precízebbek lesznek. A cipőd orra is később kopik el, ha a lábfejedet inkább ráhelyezed a lépésre, mintsem öntudatlanul végighúzod a falon.
  5. Tartsd alacsonyan a pulzusodat!
    Mássz olyan tempóval, hogy a pulzusod ne emelkedjen meg túlságosan! Figyelj a légzésedre, és ha zihálni kezdesz, lassíts! Magas pulzusszámon kevésbé gazdaságos az energiafelhasználás, mint alacsonyabb pulzusszámon. Vagyis ha lassabban ver a szíved, sokkal tovább fogod bírni a falon.

Ez csak néhány alap trükk, amikkel hatékonyabbá válhatsz mászás közben. Mindezen technikák tökéletes, készségszintű elsajátításához rengeteg jó rávezető gyakorlat létezik.

Remélem, sikerült inspirálnom Téged egy kicsit! Jó mászást!